tirsdag den 15. juni 2010

Filmplakater #1: Komedier

Er filmplakaten holdt i hvid, sort og rød? Og er filmens titel sat i FED RØD TEKST med en sansserif-skrifttype som Futura, Gill Kayo, Impact, Flyer eller Neue Helvetica Extended? Så kan du være næsten sikker på, at filmselskabet prøver at sælge dig en komedie ...

Kast engang et blik på plakaten til den romantiske actionkomedie "Killers", som får dansk biografpremiere i dag:


Kig dernæst på plakaten til dagens anden komedie, "Overscoring":



Jep, det er det samme motiv – bare spejlvendt.

Premieredatoernes uheldige sammenfald får ikke blot den grafiske lighed til at springe endnu mere i øjnene. Det afslører også, hvor begrænset fantasien ofte er hos filmselskabernes marketingfolk, når det gælder om at sælge varen i biograferne.

For det er absolut ingen sjældenhed at finde filmplakater, som ved første øjekast synes næsten identiske.

De danske distributører forsvarer sig med, at de kun har begrænset kreativ indflydelse på det reklamemateriale, som de sender ud til biograferne. Filmselskabernes hovedkontorer i USA står normalt for udformningen af plakaterne til det internationale marked, som ofte adskiller sig i layout og motivvalg fra de amerikanske kampagner.

Sådan sælges "Overscoring" i USA:


United International Pictures' danske marketingchef, Gitten Holm Schmidt Woldbye, havde muligheden for at benytte den amerikanske kampagne, da "Overscoring" skulle lanceres i Danmark. Men hun var ikke særlig vild med plakaten:
»Den er lidt kedelig. Vi syntes, det fortalte mere om filmen at vise nørden og den lækre pige i fuld figur, så vi gik ud med den internationale version.«

Du kan læse meget mere om Hollywoods skambrugte plakatskabeloner i dagens Politiken Film (17. juni), hvor jeg har skrevet en stor feature om emnet:

ARTIKEL:
> Kend filmen på plakaten
Brian Iskov i Politiken 17. juni 2010

Her er flere eksempler fra plakatdesignernes komedieskuffe:



Eddie Murphy special:



Gylden regel, når det gælder fed rød plakattekst: Jo større, jo sjovere!



"BIG RED TEXT": Nu også som film!
http://www.youtube.com/watch?v=9MoxKXEBRC8


Er motivet desuden et mand-kvinde-par, hvor manden bærer jakkesæt, og en eller flere af personerne (helst kvinden) udviser tendens til bøjet knæ? Så har du en romantisk komedie:

Pretty Woman (1990)

Mr. & Mrs. Smith (2005)

To dristige afvigelser fra det vedtagne farveskema - men den go'e gamle skulder mod skulder-positur holdes heldigvis i hævd:


Og uden mand, men med to bøjede knæ:


Glæd dig til mange flere eksempler på siamesiske tvillingeplakater fra Hollywoods marketingsamlebånd ... Kommer snart her på BRIES BLOG-O-RAMA!

> #2: Tvillingeplakater
> #3: One Letter Off
> #4: One Letter Off – med dyr

Ingen kommentarer:

Send en kommentar