torsdag den 12. august 2010

Dengang jeg fornærmede Sandra Bullock

Jep. Jeg kom engang til at fornærme Sandra Bullock.

Eller, det tror jeg da, at jeg gjorde. Ud fra det svar, hun gav mig, fik jeg i hvert fald en lumsk fornemmelse af, at hun hørte en implicit kritik i de få ord, jeg sagde til hende.

Mine hensigter var ellers ganske uskyldige. Vores møde fandt sted på filmfestivalen i Venedig i 2006, hvor Sandra Bullock medvirkede i "Berygtet", også kendt som den anden Truman Capote-film – den uden Philip Seymour Hoffman. Forinden havde hun overrasket som kold bitch i "Crash", der lå langt fra hendes normale "søde" image. Så det virkede naturligt nok at undersøge, om Sandra Bullock bevidst forsøgte at bevæge sig væk fra komedierne for aktivt at opsøge flere seriøse roller, eller character roles, som jeg formulerede det.

"Jeg opfatter også "Agent Catwalk" som en karakterrolle," lød den stramme respons oppe fra podiet.

Tilsyneladende havde Sandra tolket mit udsagn, som om jeg nedvurderede hendes arbejde i de komiske roller. Hun kunne jo ikke vide, at jeg havde været erklæret fan af hende, lige siden hun brød igennem med "Speed" og "Mens du sov" ti år tidligere. Hun kunne heller ikke vide, at jeg i 2000 skrev en portrætartikel om hende til Filmmagasinet Scope i så sværmeriske toner, at min redaktør fandt det mest rimeligt at kategorisere teksten som en forelsket hyldest.

PORTRÆT AF SANDRA BULLOCK:
> Never Mind the Bullocks
Brian Iskov i Filmmagasinet Scope, juni 2000 (via Waybackmachine.org)

Sandra Bullock

Siden mistede jeg lidt interessen for Bullock, der i en periode syntes tilfreds med at træde vande i kummerlige farcer som "Agent Catwalk 2" (der kørte på 3+ i går) og hendes seneste Razzie-stinker, "All About Steve".

Nu er Sandy så gået hen og blevet Hollywoods bedst betalte skuespillerinde efter hendes Oscar-rolle som Erin Brockovich-dullet livstykke i "The Blind Side". Et kandiseret feelgood-orgie af en film, som udkommer på dvd og Blu-ray den 7. september, hvis nogen skulle føle behov for at se den igen.

Imens vil jeg meget hellere reklamere for weekendens tv-program, som synes at stå i Sandra Bullock-nostalgiens tegn:

FREDAG 13. AUGUST
TV 2 kl. 22.40: Crash (2004)
LØRDAG 14. AUGUST
TV3 kl. 03.40: Brydekamp med Hemingway (1994)
SØNDAG 15. AUGUST
TV 2 kl. 02.30: The Thing Called Love (1993)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar