lørdag den 25. august 2012

"Hugo 3D": Brie møder Chloë Grace Moretz og Sir Ben Kingsley

Jeg er vokset op i 1980'erne. Det var dengang, man fik lov til at være barn længe. Tidsregningen før MGP. Et par gange i mit voksne liv som journalist har jeg siddet over for en teenageskuespiller, der startede sin karriere som barnestjerne. Og hver gang har jeg prist mig lykkelig over, at mine egne showbizdrømme ikke rakte ud over skoleteatret i 6. klasse.

> Læs mit interview med Lindsay Lohan (2004)


I november sidste år kom jeg til audiens hos Chloë Grace Moretz i New York. Det 15-årige skuespiltalent startede sin karriere som syvårig og har leveret sikre præstationer i så forskellige film som ”Let Me In”, ”(500) Days of Summer”, ”Texas Killing Fields” og ikke mindst ”Kick-Ass”, hvor Moretz vandt alle superheltenørders hjerter som den møgprofane Hit Girl.

> Læs Bries tema om "Kick-Ass" og Real-Life Superheroes

Nu gjaldt det Chloë Moretz' hidtil største produktion: Martin Scorseses overdådigt opsatte familieeventyr ”Hugo”. Jeg tænkte derfor, at den klejne Chloë burde have en masse spændende at fortælle fra sin allerede vidtfavnende karriere – f.eks. om at gå på arbejde i Dante Ferrettis gigantiske banegårdskulisse sammen med legender som Scorsese og Christopher Lee.

> Læs mit interview med "Hugo"-forfatteren Brian Selznick


Men da jeg satte mig over for Chloë Grace Moretz og gik i gang med de aftalte fem minutters tv-interview, begyndte det hurtigt at løbe mig koldt ned ad ryggen. For jeg har aldrig før mødt nogen skuespiller, barn eller voksen, som så åbenlyst og anstrengt lirede et interview af på rutinen.

Alle mine spørgsmål blev affejet med glatte, intetsigende og kortfattede soundbites, som denne 15-årige pige pligtskyldigt langede over disken med et påtaget, overgjort smil og smiskende bevægelser med øjnene.


Hun kedede sig tilsyneladende bravt, og det var næsten uhyggeligt at overvære, hvor megen falskhed og koketteri denne showbiz-afrettede teenager pumpede ud i lokalet. Kemisk renset for naturlighed eller bare angrebet af heftig jetlag? Uanset årsagen var de fem minutters optagelser, jeg havde med hjem fra mit møde med Chloë Grace Moretz, lige til at smide i skraldespanden.


Samme dag i New York interviewede jeg også Sir Ben Kingsley, der så mindeværdigt spiller trickfilmpioneren Géorges Mèliès i ”Hugo”. Jeg var den første journalist på Sir Bens dagsskema, men stjernen - der er berygtet for sit omskiftelige temperament og velvoksne ego - ankom heldigvis til interviewet i strålende humør og et skarpt Paul Smith-jakkesæt.

Til gengæld brillerede han så ved at svare i øst, når jeg pegede mod vest. Jeg havde dårligt stillet mit første spørgsmål, før Sir Ben Kingsley drønede ud af en selvsmagende tangent og leverede en overbroderet hyldesttale til Scorsese, som jeg hverken havde bedt om eller kunne bruge til noget som helst. Endnu engang så jeg mine værdifulde interviewminutter løbe ud igennem fingrene på mig – men lidt kom der da ud af anstrengelserne.

Resultatet af mit møde med Sir Ben Kingsley kan nu ses på Troldspejlets hjemmeside i anledning af, at ”Hugo” er udkommet på dvd og blu-ray i Danmark.

> Se Bries videointerview med Sir Ben Kingsley om ”Hugo” (DR Troldspejlet)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar